Blog

Náhradné ubytovanie, rýchla pomoc inštalatéra, zdravotná asistencia, právne služby, odťah auta či oprava defektu… Asistenčné služby sú súčasťou poistných zmlúv, aby klientom pomohli v krízových situáciách pri živelných udalostiach, rôznych problémoch na dovolenke v zahraničí, pri nehode či poruche auta. Riaditeľka pre neživotné poistenie zo spoločnosti FinGO.sk Juliana Arviaová upozorňuje, že Slováci o nich často ani netušia, pritom základnú asistenciu majú v cene poistky.

Asistenčné služby uľahčia krízové situácie

Asistenčné služby sú súčasťou väčšiny poistných zmlúv neživotného poistenia, či už hovoríme o poistení bývania, vozidiel, cestovnom poistení aj o iných typoch poistenia. Uľahčujú ľuďom zvládnuť nepriaznivé situácie súvisiace s poistnými udalosťami a škodami.

„Asistenčné služby poisťovní sú dostupné nonstop 24 hodín 7 dní v týždni a klientom poskytujú usmernenie, rady aj organizáciu riešenia nepríjemnej situácie či preplatenie určitého limitu nákladov, ktoré im vzniknú. Napriek tomu, že asistenčné služby sú veľmi užitočné, mnohí klienti ani netušia, že ich majú v cene poistenia a že ich môžu využiť,” hovorí Juliana Arvaiová, riaditeľka pre neživotné poistenie v spoločnosti FinGO.sk.

Povodeň, ale aj vymknutie či hackerské útoky

V rámci poistenia nehnuteľnosti a domácnosti ľudia môžu využiť asistenčné služby aj pri živelných udalostiach spojených s povodňami. „Poisťovňa klientom môže pomôcť napríklad s náhradným ubytovaním či strážením poškodeného domu či bytu. Môže vyplatiť aj peniaze vopred formou tzv. preddavkového plnenia, aby rýchlejšie začali s upratovacími prácami či opravami,” radí odborníčka.

Asistencia sa vzťahuje aj na bežné havárie v domácnosti či poškodené zariadenie. „Klienti môžu využiť pomoc plynára, elektrikára, inštalatéra, zámočníka, deratizéra, opravára elektrospotrebičov aj právnika, opatrovateľa či IT špecialistu. V poslednom období získavajú na dôležitosti aj asistencie pri hackerských útokoch na dáta klientov alebo cykloasistencia,” vysvetľuje Arvaiová.

Prečítajte si aj: 10 rád o rodinných financiách (nielen) na rok 2025 od odborníkov

Ochorenie, úraz aj tlmočenie na dovolenke

Pri zahraničných cestách, či už ide o dovolenku, pracovný alebo študijný pobyt, ľudia ocenia zdravotnú a informačnú asistenciu. Tieto služby pomáhajú nájsť lekárske zariadenie, zabezpečia prevoz poisteného klienta, komunikáciu so zdravotníckym personálom, tlmočenie, zaistenie liekov či kontaktovanie príbuzných.

„Ak klient potrebuje v zahraničí ošetrenie, či už je to z dôvodu choroby alebo úrazu, v prvom rade je potrebné vždy kontaktovať asistenčnú službu poisťovne, kde má uzatvorené cestovné poistenie. Operátori mu poradia, do ktorého zdravotníckeho zariadenia má ísť, prípadne ako sa tam dostane. V špecifických prípadoch môžu dokonca zabezpečiť príchod lekára na hotelovú izbu,” opisuje odborníčka FinGO.sk.

Porucha auta či dopravná nehoda

Asistenčné služby pomáhajú aj pri poistení vozidiel, keď ide o nehody, poruchy, defekt, nedostatok paliva či zabuchnuté kľúče. „Poisťovne klientom pomáhajú riešiť problémy odtiahnutím vozidla, výmenou pneumatiky, zabezpečením náhradnej dopravy alebo ubytovania pre posádku auta,” vymenúva Arvaiová.

Oplatí sa vedieť, že asistenčné služby v rámci PZP sa vzťahujú na udalosti, ktoré vzniknú nielen na Slovensku, ale aj v cudzine. Havarijné poistenie však oproti PZP zahŕňa vyššie poistné limity a obsahuje širší rozsah asistenčných služieb. Patrí medzi ne napríklad aj pomoc s objednaním na STK, úschova a stráženie nákladu, právne poradenstvo či finančná pôžička na kauciu alebo advokáta.

Základná asistencia je v cene, rozšírená za príplatok

Poisťovne rozlišujú základné a rozšírené asistenčné služby. „Základné asistenčné  služby sú automaticky zahrnuté v cene poistného. Ak ich rozsah a limity klientovi nepostačujú, môže si k poistnej zmluve za príplatok zvoliť aj rozšírené služby. Ľudia si asistenciu môžu dojednať aj samostatne, bez väzby na konkrétne poistenie,” komentuje odborníčka.  

Rozsah asistenčných služieb je naprieč poisťovňami podobný. „Významné rozdiely však môžu byť v poistných limitoch alebo v tom, či poisťovňa službu len zorganizuje alebo aj čiastočne uhradí. Preto pri uzatváraní poistenia bývania, auta aj pri cestovnom poistení odporúčam nepozerať sa len na cenu, ale pýtať sa poisťovne alebo finančného sprostredkovateľa aj na rozsah asistenčných služieb, ktoré poisťovňa ponúka,” dodáva Juliana Arvaiová zo spoločnosti FinGO.sk.